< Terug naar blogs
snippets
March 2024
Voordat potentiële klanten op uw website zijn, gebeurt er enorm veel. Ze zoeken namelijk op een bepaald woord en aan de hand daarvan wordt uw bedrijf getoond met nog honderden andere, dan wel duizenden concurrenten. Hoe springt u er dan met uw onderneming uit?
Wat zijn snippets

Snippets zijn de stukjes tekst die in zoekmachines staan. Deze snippets dienen als een soort welkomstbericht voor potentiële klanten. Het is dan ook logisch dat deze snippets de juiste tekst moeten bevatten om deze mensen daadwerkelijk op je website te krijgen.

Soorten snippets

Er zijn verschillende soorten snippets die u in kunt zetten. Hieronder staan de verschillende soorten snippets beschreven.

SERP snippets

De SERP snippets zijn de normale stukjes tekst (Meta discription), titel (Meta title) en url (url) die u in zoekmachines tegenkomt. Deze snippets zorgen ervoor dat een potentiële bezoeker alvorens op de website weet wat er op die website te halen is. Enorm belangrijk dus.

Als u in zoekmachines kijkt ziet u onder de zoekbalk direct een enorm groot getal staan. Dit getal geeft het aantal webpagina’s weer die hij heeft gevonden op het zoekwoord dat u hebt ingetypt.

Om tussen al deze bedrijven op te vallen met uw website moet u dus van goede huize komen om direct de aandacht te trekken. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als advertenties op social media kanalen. U moet een potentiële klant doen stoppen met scrollen omdat u ze direct pakt met uw tekst. Onder het kopje ‘7 schrijftips voor pakkende snippets’ verderop in deze blog meer over hoe u potentiële klanten kunt laten stoppen met scrollen.

Rich snippets

Rich snippets zijn dezelfde snippets als de normale snippets, maar dan met extra informatie onder uw stukje tekst. Deze informatie is afkomstig van structured data van uw website. Structured data is in het kort een stukje code dat u kan toevoegen aan de HTML van uw website waarmee uw crawlbots (zoekmachines) laat weten waar de content op uw website voor staat. Dit is niet alleen interessant voor de zoekmachines. Maar ook voor uw potentiële klant.

Deze rich snippets bevatten namelijk net even wat meer informatie, nemen meer ruimte in zoekmachines en kunnen relevant zijn voor uw klant. Maar welke soorten informatie kan extra worden toegevoegd aan de snippets?

Hier een paar voorbeelden:

  1. Review snippet, het toevoegen van de reviews (de sterren) in het zoekmachine overzicht (is goed voor vertrouwen).
  2. Breadcrumbs, broodkruimels gebruikt u om een lezer duidelijk te maken waar een bepaalde pagina onder valt. Dit kunt u op de website gebruiken, maar ook in de snippets. Zo kan u kort en bondig uw expertise laten zien waarover u hebt geschreven (vooral interessant voor blogs).
  3. Carrousel, dit zijn de vierkante blokjes die onder de snippets staan met een korte tekst, een foto en de reviews (interessant voor recepten, blogs, restaurants, films, etc.).
  4. Evenement, als u in een branche werkt waar u dagen organiseert, kunt u ook deze vorm van rich snippets toevoegen. U zorgt er in deze voor dat u in zoekmachines direct een overzicht ziet van de aankomende evenementen, met datum, tijd, locatie en titel.
  5. Veelgestelde vragen, heeft u dit op de website. Dan kunt u hier ook een rich snippet van maken. U kunt de vragen tonen waar zoekmachines deze kunnen overnemen en laten zien aan potentiële klanten als ze antwoord zoeken op een vraag die op de veelgestelde vraag van u lijkt.
  6. Local business, u kunt hierdoor laten zien wat uw e-mailadres, telefoonnummer en locatie is. Dit is vooral interessant als mensen bij u in de buurt zoeken naar uw diensten.

Featured snippets

Deze soort snippet is bijna hetzelfde als de rich snippets maar eigenlijk ook totaal niet. Lekker duidelijk he? Ik leg het uit.

De featured snippets zijn blokken in zoekmachines waarin u direct antwoord hebt op een vraag die u stelt aan Google (zoekmachines). U stelt deze vraag natuurlijk niet om heel lang te moeten zoeken naar het antwoord. U wilt zo snel mogelijk antwoord op die vraag. Google is hierover na gaan denken en heeft de 'featured snippets' bedacht. Deze snippets zoeken door miljoenen (misschien wel miljarden) websites op zoek naar het antwoord wat u zoekt. Google laat direct het antwoord zien wat hij denkt dat past bij uw vraag.

Vaak laat Google ook een foto zien, een meta titel en een url. Zo krijgt u antwoord op uw vraag. Maar wilt u meer weten? Dan kunt u doorklikken naar de website. Ook weer goed voor uw SEO dus.

Het verschil tussen featured snippets en rich snippets is dat u featured snippets niet kan toevoegen aan de HTML van uw website. Google heeft dit zelf in de hand. Belangrijk is dus dat u na gaat denken over vragen die klanten hebben en hier zo duidelijk mogelijk antwoord op geeft op uw website.

Opmaak snippets

U kunt uw SERP snippets zelf opmaken, als u dit niet doet pakken zoekmachines zelf informatie van uw website af dat zij zien als de beste informatie. Dit wordt steeds geavanceerder, maar soms dekken deze omschrijvingen niet helemaal de informatie die u wilt geven aan de lezer.

In de omgeving waar uw website in is gebouwd (bijvoorbeeld: webflow of wordpress) kunt u deze informatie doorgeven. Als u de website dan opnieuw dupliceert ziet u dat de snippets verschijnen (tenzij zoekmachines featured of rich snippets zien in uw website).

Als u deze informatie doorgeeft heeft u te maken met de volgende 3 gegeven die u aan kunt passen:

  1. Meta title, door hier een pakkende titel neer te zetten die direct de lading dekt van de informatie die u wilt geven springt u uit met uw onderneming en is de kans groter dat u hoger in Google getoond gaat worden (let op! Dit kost tijd). Hou er rekening mee dat u niet meer dan 60 tekens gebruikt.
  2. Meta desciption, als aanvulling op uw meta title kunt u hier meer informatie delen over het onderwerp waar men naar zoekt. Zijn ze na het lezen van de titel nog niet helemaal overtuigd dat u het antwoord hebt wat ze zoeken? Dan kunnen ze hier wat meer informatie vinden. Hou er rekening mee dat de description niet langer dan 160 tekens moet zijn, als dit wel het geval is zullen zoekmachines de informatie afbreken waardoor u minder informatie te zien krijgt en wellicht valt dan ook de belangrijkste informatie weg.
  3. URL, de url staat eigenlijk al vast, maar u kunt het pad erachter over het algemeen aanpassen (voorbeeld: thembassadors.nl/blog-hoe-snippets-jouw-bedrijf-kunnen-laten-groeien < dit is een enorm lange tekst, dit leest niemand en ziet er niet netjes uit. Daarentegen kant u de url aanpassen naar thembassadors.nl/soort-snippets

7 schrijftips voor pakkende snippets
  1. Stel vragen, door vragen te stellen waar lezers zich in kunnen herkennen zullen ze sneller geneigd zijn om door te klikken. Dit zit hem in het onbewuste brein.
  2. Zorg ervoor dat u in het begin van de meta title direct het belangrijkste weergeeft van uw webpagina, dit is waarschijnlijk waar de lezer op zoekt en eerder door zal klikken.
  3. Geef antwoord op de vragen die uw lezers kunnen hebben. Hierdoor is de kans dat u een featured snippet te pakken hebt groter. En bent u al relevant voor een lezer alvorens ze op uw website hebben gekeken.
  4. Voeg een zogenoemde CTA (call-to-action) toe aan je meta desciption, bijvoorbeeld: lees meer. Door dit toe te voegen stelt u eigenlijk aan de lezer dat als ze meer informatie willen, dat ze dan verder kunnen gaan op uw website met informatie verkrijgen.
  5. Ken uw doelgroep goed, door te weten wat uw doelgroep interesseert kunt u hierop inspelen en daardoor relevante informatie verschaffen. Ook weet u zo beter welke zoekwoorden men gebruikt en kunt u hier uw SEO op aanpassen.
  6. Zorg er ten alle tijden voor dat u uw URL op de website zo kort mogelijk houdt. Ondanks dat het een URL is, lezen mensen, onbewust, deze groene tekst toch. Hoe meer gekke tekens hierin staan, hoe onbetrouwbaarder deze website overkomt.
  7. Elke webpagina heeft verschillende informatie voor verschillende momenten in de aankoopfunnel van uw potentiële klant. Door hier al in te spelen met uw snippets en hierop informatie te verschaffen bent u nog relevanter voor uw bezoeker (een blog is bijvoorbeeld om meer informatie te verschaffen (zit hoger in de funnel). Een productpagina zit lager in de funnel en kunt u dus net even wat anders uw tekst inregelen, u hoeft bijvoorbeeld minder informatie te geven omdat men deze informatie al heeft verschaft.).

Vrijblijvend een telefonische kennismaking?

Laat hieronder uw telefoonnummer en mailadres achter dan neem ik binnen twee werkdagen contact met u op.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Of vul het contactformulier in