Omdat CRO een methode is die u in kunt zetten komen hier veel begrippen in voor. Hieronder heb ik de drie belangrijkste begrippen kort uitgelegd.
Conversion Rate Optimization, conversieratio-optimalisatie of conversie optimalisatie (CRO) is een manier waarmee het aantal conversies op de website worden verhoogd. Dit kan door verschillende manieren (hierover later meer).
Dit is kort gezegd "de gewenste actie van een bezoeker op de website". U wilt namelijk dat als iemand op je website komt, dat ze een actie uitvoeren waarmee u meer omzet kan genereren. In deze blog noem ik dit conversie.
Een funnel een soort trechter waar u uw bezoekers doorheen trekt. Elke verdieping in de funnel heeft een eigen betekenis en een eigen manier van aanpakken voor een uiteindelijke conversie (gewilde actie). Dit is een proces die elke bezoeker/klant meemaakt op uw website, social media kanalen en in de winkel.
Om te beginnen bij het begin is het goed om te weten dat er 2 soorten conversies zijn.
Een harde conversie is een actie die direct geld oplevert. Denk hierbij aan: het kopen van een product, het aanvragen van een offerte, het aanmaken van een account of het aanmelden voor een dienst (abonnement).
Deze conversies leveren niet direct iets op, maar ze zorgen er wel voor dat u contactgegevens hebt verzameld om later een harde conversie hiervan te maken. De reden dat dit een conversie wordt genoemd is dat deze bezoekers/mensen betrokken zijn bij uw onderneming waardoor hun koopintentie wordt vergroot.
Voorbeelden hiervan zijn:
Let hierbij wel op dat voor elke onderneming de harde- en zachte conversies van elkaar kunnen verschillen. U moet aanbieden wat voor uw onderneming relevant is en waar de gebruiker behoefte aan heeft.
Vaak lukken de zachte conversies behalen wel, dit komt omdat de drempel hiervoor stukken lager is dan een harde conversie. Hier kan u dan ook een aankoopfunnel voor in gaan richten. Deze funnel is specifiek aan uw onderneming gekoppeld en werkt dan ook alleen voor die van u. Uw behoeften, doelgroep en omgeving zijn anders dan die van een concurrent of mede-ondernemer.
Een bezoeker begint boven in de funnel, hier is de verdieping nog erg breedt, naarmate de bezoeker lager in de funnel komt hoe warmer hij wordt en hoe hoger de kans is dat hij een conversie gaat plegen. U wil uw bezoeker dus zo laag mogelijk in de funnel krijgen.
Om de funnel van jouw onderneming goed in kaart te brengen is het goed om de volgende punten te onderzoeken:
Nadat u deze vragen hebt kunnen beantwoorden gaat u verder met het inrichten van de funnel. De funnel kan helpen om in kaart te brengen waar struikelpunten zitten in de flow op uw website.
Nadat de struikelpunten in de flow op de website bekend zijn kunt u deze momenten gaan oplossen. Dit doet u door aanpassingen te doen in de gebruiksvriendelijkheid van die acties.
Voorbeelden hiervan zijn:
Het kunnen grote en kleine aanpassingen zijn, maar door ze op te pakken en te verbeteren zorgt u ervoor dat uw bezoeker makkelijker door de funnel zal gaan en hierdoor sneller en beter tot een conversie komt.
Het aanpassen van uw website en de funnel vergt tijd en een hoop testen. Deze testen kunt u uitvoeren door bijvoorbeeld A/B testen te gaan doen.
Hierbij maakt u twee verschillende optimalisatie-slagen die u aan een bepaalde percentage van uw websitebezoekers toont. Denk bijvoorbeeld aan 50% - 50%. Zo krijgt u vanuit de gegevens na verloop van tijd te zien welke versie beter gepresteerd heeft en kunt u die verder gaan uitwerken/optimaliseren, of als die desbetreffende versie goed presteert zelfs volledig aan laten passen op uw website.
Als u eenmaal het punt hebt bereikt dat u tevreden bent met het eindresultaat heeft u CRO toegepast op uw website en zal de website gebruiksvriendelijk zijn met de juiste conversie doeleinden. Hiermee zal uw omzet moeten verhogen.
Laat hieronder uw telefoonnummer en mailadres achter dan neem ik binnen twee werkdagen contact met u op.