De AVG wetgeving staat voor de privacy van de burger woonachtig in de EU. Het is van toepassing als u te maken hebt met persoonsgegevens (naam, adres, telefoonnummer, BSN, enzovoort) van klanten, personeel of andere personen.
Binnen de AVG gaat het vooral om het verwerken van persoonsgegevens, deze verwerking omvat een viertal soorten verwerking, namelijk:
Deze gegevens kunnen handmatig maar ook automatisch worden toegevoegd aan bijvoorbeeld een mailinglijst die u hebt gemaakt.
Binnen uw bedrijf heeft u natuurlijk te maken met persoonsgegevens. Denk maar eens aan de automatische e-mail die u er maandelijks uitstuurt, de klanten die u bellen voor een afspraak of klanten die via de webshop iets kopen en daarvoor naam, e-mail en adresgegevens achter moeten laten.
Kortom, u moet een goede reden hebben om deze gegevens ergens op te slaan, en dit doet u door simpelweg de klant/gebruiker te vragen of ze het in orde vinden om de gegevens met u te delen (soort contract).
Deze gegevens mag u bewaren, alleen moet u hier wel een goed doel voor hebben. Dat betekent dat een klant een product van u heeft gekocht en u na 1 week wil vragen of hij/zij het een fijn product vindt, dan heeft u een goede reden. Wilt u de gegevens bewaren om over 3 jaar weer eens een aanbod te doen, zonder dat hier een reden voor is. Dan doet u er goed aan om deze gegevens niet meer te bewaren.
U krijgt af en toe ook te maken met bijzondere persoonsgegevens, denk aan: Iemands gezondheid of de politieke voorkeur. Deze persoonsgegevens mag u absoluut niet gebruiken voor uw marketingdoeleinden tenzij u hier een uitzondering op heeft vanuit de staat.
Heeft u dit niet en leeft u de AVG-regels niet na? Dan kunt u strafrechtelijk vervolgd worden.
Als marketeer heeft u te maken met digitale kluizen, deze moeten goed worden beveiligd, vooral als het om het klantenbestand gaat. Ik geef u een aantal tips hoe u het best om kunt gaan met de persoonsgegevens:
Laat hieronder uw telefoonnummer en mailadres achter dan neem ik binnen twee werkdagen contact met u op.