7 minuten leestijd

Verschillende soorten webbezoekers

Geschreven door
Anne Laura Drost
Gepubliceerd op
November 22, 2022

Myer-Briggs type indicator (MBTI)

MBTI, ook wel de Myer-Briggs type indicator model, beschrijft verschillende persoonlijkheden van mensen op een website. Dit model laat verschillende voorkeuren zien van het gedrag van website bezoekers en betreft 16 persoonlijkheidstypen. Deze persoonlijkheidstypen worden onderverdeeld in 4 verschillende voorkeuren.

Het Myer-Briggs type indicator model (MBTI) is in het leven geroepen door Isabel Myer-Briggs. Zij is geboren op 15 oktober 1897, en stierf op 15 mei 1980. Myer was in haar leven een Amerikaanse psychologische theoreticus.

Het MBTI model geeft een HR medewerker, marketeer en een webbouwer handvatten om een goede website neer te zetten of te begrijpen hoe een persoon in elkaar zit. Echter kunnen mensen verschillende types zijn. Daarom is het goed om op elke webpagina voor elk type verschillende overtuigingen toe te voegen.

De 4 verschillende typen

Dit model hanteert 4 dimensies waarbij er per dimensie 2 tegenovergestelde kenmerken worden getoond.

  • Extravert/introvert
  • Observatie/Intuïtie
  • Denken/Voelen
  • Oordelen/Waarnemen

Aan de hand van deze 8 kenmerken zijn er vervolgens 4 type bezoekers ontstaan.

Het MBTI model afgebeeld | Afbeelding afkomstig van: IMU

Elk soort type heeft verschillende gedragskenmerken. Deze verschillende gedragskenmerken kunnen op verschillende manieren worden overtuigd om uiteindelijk het doel op de pagina te behalen.

Competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker is een bezoeker die snel beslissingen neemt en deze ook baseert op feiten. Ze staan erom bekend dat ze een goede intuïtie hebben en bekijken een website heel erg snel. Tijdens zijn bezoek legt hij snel verbanden en ziet het grote geheel.

Deze bezoeker kan snel beslissingen maken als hij ziet dat de belangrijkste feiten meteen voor hem zichtbaar zijn.

Rechtsonder is een opsommingslijst gemaakt met verschillende oranje woorden | Afbeelding afkomstig van: Coolblue

Hoe overtuigt u deze bezoeker?

Zoals hierboven, in het voorbeeld, genoemd is het goed om deze beslisser te voorzien van snelle informatie door bijvoorbeeld opsommingslijsten te tonen. Zo krijgt deze bezoeker snel en kort informatie over wat hij nodig heeft om uiteindelijk een keuze te kunnen maken.

Methodische bezoeker

Net als bij de competitieve bezoeker beslist de methodische bezoeker op basis van feiten. Het verschil tussen deze 2 soorten bezoekers zit hem vooral in de snelheid waarop de bezoeker de kennis verkrijgt. Waarbij de competitieve bezoeker snel informatie tot zich neemt en vooral de site scant, zoek de methodische bezoeker langzaam naar de feiten en bekijkt ieder detail op de pagina. Deze bezoeker neemt weloverwogen besluiten en past niet zo snel zijn mening aan.

Hoe overtuigt u deze bezoeker?

Waar een competitieve bezoeker genoeg heeft aan een opsommingslijst heeft de methodische bezoeker meer informatie nodig. Hier werkt bijvoorbeeld een samenvatting erg goed. Op deze manier kan de bezoeker wat meer in detail treden over een product of dienst die hij zou willen aanschaffen.

Rechtsonder is een samenvatting van het boek te zien | Afbeelding afkomstig van: Bruna

Spontane bezoeker

Net zoals de competitieve bezoeker beslist de spontane bezoeker erg snel. Het verschil zit hem in dat de spontane bezoeker niet beslist op basis van feiten, deze bezoeker beslist namelijk vanuit emotie. Dit uit hem vooral in vragen die hij heeft met betrekking tot het product of dienst, denk aan een vraag, zoals: "Wat voegt dit product toe aan mijn leven?". Daarnaast werken kortingen of cadeaus erg goed voor deze bezoeker.

Als je een webshop hebt en nieuwe gadgets aanbied zal een spontane bezoeker deze sneller kopen dan welk ander type bezoeker dan ook, let wel op dat dit product populair is.

Hoe overtuigt u deze bezoeker?

Zoals hierboven al benoemd is het goed om deze bezoeker kortingen aan te bieden. Ook werkt het om op de emotie van dit persoon te gaan zitten maar wel op een snelle manier.  Denk hierbij aan grote kleurrijke blokken op de pagina met "gratis verzending" of "gratis retourneren" en "90 dagen bedenktijd". Hierdoor wordt de laatste twijfel voor het aanschaffen van het product weggenomen.

In het rood op de afbeelding staat 'Deal'. | Afbeelding afkomstig van: Zalando

Humanistische bezoeker

De humanistische bezoeker neemt zijn beslissingen langzaam en op basis van emotie. Deze bezoeker zal niet snel overtuigd zijn van een product of dienst en is vaak huiverig om een product via internet te kopen. Redenen hiervan kunnen zijn:

  • Hoe voelt het product?
  • Valt de maat wel goed?
  • Is de kleur juist?
  • Heb ik dit product echt nodig?
  • Hoe groot is het product?
  • Wat kan ik met deze dienst?
  • Wat levert het mij op?

Deze bezoeker vind het vooral ook interessant om te weten wie er achter het bedrijf zit. Bijna op elke website vind je een 'over ons' pagina. Deze pagina is vooral gericht op de humanistische bezoeker. Let er wel op dat als je een 'over ons' pagina hebt, dat je schrijft over jezelf en dat je foto's toevoegt van jezelf en niet van een gebouw. Deze bezoeker doet namelijk niet graag zaken met een gebouw maar met een mens.

Door op de 'over ons' pagina een lijst te maken met het team ziet de humanistische bezoeker direct wie er werken. | Afbeelding afkomstig van: Verve

Naast de 'over ons' pagina vindt deze bezoeker reviews ook erg belangrijk, aan de hand van de mening van anderen kan hij een mening vormen over een product of dienst.

Hoe overtuig je deze bezoeker?

Reviews zijn erg belangrijk voor deze bezoeker. Daarnaast is het belangrijk om een 'over ons' pagina te hebben met informatie over jezelf. Ook werkt de up-selling methode erg goed bij deze bezoeker. Door bij de winkelwagen een blog toe te voegen waarin producten worden aangeboden die andere ook kopen. Tot slot is het ook goed om een keurmerk op je pagina te hebben, dit wekt vertrouwen op voor deze bezoeker.

Alle 4 de typen op 1 pagina bedienen

Alle 4 de type bezoekers hebben een eigen manier van beslissen. Maar hoe kan je dit samenvoegen op 1 pagina? Je wil tenslotte een product verkopen aan alle 4 de soorten bezoekers.

Door op elke pagina punten toe te voegen die gericht zijn op 1 soort bezoeker hou je ze gescheiden, maar heb je ze toch bij elkaar. Probeer daarom niet om deze punten samen te voegen.

Denk aan verschillende blokken op de pagina, zoals:

  • Een review blok waar verschillende bezoekers reviews hebben achtergelaten (humanistische bezoeker);
  • Een opsommingslijst waarin staat wat het product inhoud en wat het voor een persoon kan doen(Competitieve bezoeker);
  • Een korte samenvatting van het product of dienst dat je aanbiedt (Methodische bezoeker);
  • Punten zoals "90 dagen bedenktijd", "gratis verzending" of "gratis retour".

Al met al, zorg er dus voor dat het een goede combinatie is van emotionele- en rationele beslissingsnemers.

Wat voor type ben jij?

Zoals aan het begin van deze blog al is verteld, is het erg lastig om 1 type bezoeker te zijn. Iedereen heeft verschillende soorten typen in zich. Dit ligt aan de situatie waarin je je bevindt. Het ene moment ben je een spontane beslisser en het andere moment ben je een humanistische beslisser. Ook kan je een combinatie zijn van beide. "Misschien vind je het erg belangrijk om te weten wie er achter een bedrijf zit maar kies je wel erg snel uit of je met dit bedrijf samen wilt werken."

Ga daarom altijd na over wie je doelgroep is en pas je jouw pagina's daarop aan. Denk bijvoorbeeld aan: Hoe gebruiksvriendelijk is mijn website? en blijf ten alle tijden uw webpagina's monitoren en optimaliseren.

Kunnen wij je helpen?

Wij nemen als uitgangspunt jouw type bezoeker.  We vinden het daarom ook belangrijk dat je jouw doelgroep kunt benaderen, welk type hij ook is. Tijdens onze diensten zullen we kijken naar alle verschillende type bezoekers vanuit het MBTI model, zodat iedereen kan beslissen op de manier die bij diegene past.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier, je kunt ons ook altijd bellen op werkdagen tussen 9 uur en 5 uur. In de weekenden zijn we van 9 tot 12 in de ochtend geopend.

Liever mailen? Dat kan ook, stuur dan je bericht naar: hallo@thembassadors.nl

Vrijblijvend een telefonische kennismaking?

Laat hieronder uw telefoonnummer en mailadres achter dan neem ik binnen twee werkdagen contact met u op.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Of vul het contactformulier in